ŠkArt rezident III
škART REZIDENT je program umjetničkih rezidencija koji je 2021. pokrenulo nevladino udruženje ŠkArt iz Tivta sa ciljem edukacije i mentorstva umjetnika i aktivista koji žele da djeluju u oblasti angažovane umjetnosti. Treć program rezidencija realizovan je u julu 2024. godine i sastojao se iz dva dijela:
Program za angažovanu umjetnost i aktivizam koji su vodile mentorke i predavačice Adrijana Gvozdenović, umjetnica i istraživačica, I Bojana Popadić umjetnica. U okviru ovog programa razmatrana su pitanja šta je angažovana umjetnost, šta je društveni aktivizam, kako prepoznati društveni i politički problem i kako naći rješenje, te kako kreirati svoj rad na način da bude efektivan i vidljiv.
Filmsku radionicu za kvir aktivizam i film vodili su mentori i predavači Biljana Vušović producentkinja I predavačica na Fakultetu Vizuelnih Umjetnosti PG, I Dušan Vuleković, reditelj i predavač na FDU UCG. Tokom radionica pažanja učesnika bila je usmjerena na formu filmskog eseja kao aktivističkog gesta i izučavanje kako eksperimentalnost u filmskoj umjetnosti pripada polju političkog djelovanja, posebno kada su tehnologije produkcije i recepcije filma podvedene pod radikalno drugačije odnose moći.
Kao lajtmotiv ovogodišnjih programa izabrali smo izmještenost (displacement). Ne samo zbog specifičnosti tema kojima se naše udruženje bavi a koje se već u samom našem nazivu mogu naslutiti, već i zbog programa rezidencija koji se fokusira na onaj dio umjetnosti koji je i na samim granicama kulture. Angažovana umjetnost u Crnoj Gori nije dovoljno afirmisana, dok je i sam pojam nezavisne kulture izolovan i nemušto definisan.
Pojam izmještenosti smo odabrali i zbog svega onog što se odvija pred našim očima. Na mikro nivou to je izolovanost i sve veća marginalizacija ranjivih grupa a posebno žena i kvir osoba, širenje hetero normativnog narativa i sužavanje prostora za slobodni izražaj i misao, a na makro nivou jačanje desnice, ekstremnih stavova, i izbijanje ratova i zločina protiv čovječnosti koji dalje uzrokuju migracije i transkulturne i kulturne izmještenosti.
Nevena Delić, BEOGRAD
„Nemoj da zatreba (čekajući papire)”
Rad u obliku fabričkog artikla ukazuje s jedne strane na prenosivost naših tela, a sa druge na dostupnost našeg rada. Migracija radne snage je prepoznata kao fenomen koji oblikuje ne samo mesto u koja ona pristiže, već i ona koja bivaju napuštena. Postavlja se pitanje: Šta sad? Šta nam preostaje? Da li je sama radna snaga komoditet ili proizvod izvoza? Na koji način bi takvo poimanje pomirilo statističku i ljudsku stranu priče o izmeštanju? Umetnički rad i afekt postaju proizvod spreman za izvoz i refleksiju, bivajući potom postavljen u komercijalni prostor. Postavlja pitanje onome ko zadrži pogled dovoljno dugo da prepozna manjak njegove upotrebne vrednosti. Pred vama je sinteza najboljeg sa ovih prostora, lično odabrano, proverenog porekla, sigurno upakovano i spremno da bude izvezeno i poslato dalje.
……………………………………………………………………………………………………………
The artwork taking the form of a commercial item points both to the mobility of our bodies, andof our labor potential. Labor migration is recognised as a phenomenon that alters not only the places that take the new workers in, but even more so the ones that are left behind. The question arises: What now? What is there left? Can we define labor force as a commodity or an export product and if so, how can this notion reconcile the statistic and the human aspect related to this kind of displacement? Both the artistic object and the affective dimension become a product ready for export and reflection. The object is placed in a commercial space. It poses a question to whomever takes the time to perceive it and recognise its lack of use value. In front of you is a synthesis of all the best coming from this region, personally selected, with a protected designation of origin, ready to be exported and passed on.
Aleksa Skočajić, NIŠ
Izmeštanjem autora iz neposrednog u novo okruženje, izmešta se i njegov konceptualni fokus, pa nastaju i nove izražajne forme. Tako distopijske vizije eksploatisanih radnika, unutar zamršenih mehanizama opresivnih sistema – karakteristične (post)industrijskim urbanim sredinama – bivaju zamenjene multi-disciplinarnim delom koje preispituje položaj umetnika i aktivista, ali i granicu između delovanja i intruzije u društvenom ekosistemu primorskog grada. Sačinjeno od crteža, akvarela, pesme i origamija Angažovanim posterima ali i poezijom dostavljenom na papirnim brodovima,, ono delo suprotstavlja elemente kako u tehničkom (olovka, akvarel) tako i simboličkom (čađ, voda) smislu, pružajući posmatraču uvid u Lično, i pozivajući ga na sopstvena Izmeštanja.
Ana Novaković, PODGORICA
VODIČ ZA IZMJEŠTANJE / prostorna instalacija
„Vodič za izmještanje“ je prostorna instalacija koja istražuje tematske slojeve slobode i ograničenja u kretanju. Rad je fokusiran na globalni problem migracija i univerzalnu potragu „za kretanjem ka nečemu boljem,većem, drugom..“ Drugi segment rada uključuje audio vodič dostupan putem telefona i slušalica. Naracija upućuje na kutiju i vodi posjetioce kroz proces promatranja i introspekcije. Ključna pitanja usmjeravaju na refleksiju o slobodi, udaljenosti i ličnim barijerama. Posjetioci su pozvani na dublje promišljanje o konceptima slobode i ograničenja, te kako oni utiču na našu svakodnevnicu i živote ljudi pogođenih migratornim krizama. Interakcija s instalacijom i audio vodičem poziva na suočavanje s vlastitim osjećajem distance i prepreka, te osvješćivanje univerzalne težnje za izmještanjem iz sad u prema nečemu.
GUIDE TO DISPLACEMENT / spatial installation
“Guide to Displacement” is a spatial installation that explores the thematic layers of freedom and constraints in movement. The work focuses on the global issue of migration and the universal quest for “moving towards something better, greater, different…” The second segment of the work includes an audio guide available via phone and headphones. The narration directs attention to the box and guides visitors through the process of observation and introspection. Key questions prompt reflection on freedom, distance, and personal barriers. Visitors are invited to deeply contemplate the concepts of freedom and constraints, and how they impact our daily lives and the lives of people affected by migration crises. Interaction with the installation and the audio guide invites confrontation with one’s own sense of distance and obstacles, and an awareness of the universal desire for displacement from the present towards something new.
Ana Simić, BEOGRAD
Projekat “Markacije” ima za cilj da femicid učini vidljivim i pre- poznatljivim i time ukaže na smrtonosne posljedice nasilja nad ženama.
“Femicid se odnosi na namjerno ubijanje žena ili djevojaka zbog njihovog pola. To je oblik rodno zasnovanog nasilja koji specifično cilja žene i djevojke i razlikuje se od drugih oblika ubistva zbog rodno motivisanog nasilja. Patrijarhalno-konzervativne prakse i tradicije proizvode mušku agresiju i potrebu za dominacijom te brojni femicidi nisu slučajnost, već su dio sistemske opresije.”, tekst “Markacije”. Distribucija “Markacija”, putem lijepljenja stikera u javnom prostoru, omogućava stvaranje prisilnog susreta između građana Crne Gore i problema femicida. Posmatrač na osnovu vizuelnog prikaza rada ne očekuje informaciju sa kojom će se susresti kroz očitavanje QR koda. Vizuelni identitet projekta preuzet je iz grafičkog rješenja šumskih markacija koje imaju za cilj označavanje staza za šetnju i pružanje informacija o dozvoljenim rutama kretanja. Roze “Markacije” postavljene u ulice grada pružaju publici novi vid čitanja javnog prostora. Skeniranjem QR koda, posmatrač se susreće sa tekstom koji ukazuje na problem femicida u Crnoj Gori, sa ciljem podizanja svijesti o ovom problemu i postavljanja pitanja o njegovom rješavanju.
Na ovaj način, projekat “Markacije” gradi zajednicu koja je svjesna problema i aktivno angažovana u traženju pravde putem traženja odgovornosti nadležnih institucija.
The “Markacije” project aims to make femicide visible and recognizable, thereby highlighting the deadly consequences of violence against women. “Femicide refers to the intentional killing of women or girls because of their gender. It is a form of gender-based violence that specifically targets women and girls and differs from other forms of murder due to gender-motivated violence. Patriarchal-conservative practices and traditions produce male aggression and the need for domination, and many femicides are not accidental but are part of systemic oppression,” states the “Markacije” text. The distribution of “Markacije,” through the placement of stickers in public spaces, creates a forced encounter between the citizens of Montenegro and the issue of femicide. The observer, based on the visual representation of the work, does not expect the information they will encounter through scanning the QR code. The visual identity of the project is taken from the graphic design of forest markers, which aim to mark hiking trails and provide information on permitted routes. The pink “Markacije” placed in city streets provide the public with a new way of reading public space. By scanning the QR code, the observer encounters a text that highlights the problem of femicide in Montenegro, aiming to raise awareness of this issue and pose questions about its resolution. In this way, the “Markacije” project builds a community that is aware of the problem and actively engaged in seeking justice by demanding accountability from relevant institutions.
Lovina Taisiia, VLADIVOSTOK/PODGORICA
IN BETWEEN
installation, 21 x 25cm, glass
The installation was created in archaic photographic technique ambrotype, a direct imaging process with a glass support, collodion binder, and silver image.
The idea of the installation is to show the connection between the place where I was born on the shores of the Japanese sea and the place where I live now – the Adriatic coast. I see many similar things between these two points that are located so far from each other. I’m trying to figure out what it feels like to be in between these two places and what my identity is.
The topic of identity became important for me after emigrating. Having lost contact with a specific point on the map, I began to feel further and further away from it. I was suddenly surrounded by a different culture, people and habits unlike mine. This allowed me to gain a deeper understanding of my individuality and ask myself the main question: who am I? I began to rethink my identity not from the psychological point of view, rather from the things, places and images surrounding me. I am looking for a feelling of home being away from mine.
WHAT DOES HOME FEEL LIKE?
performance, textile
What do you feel when you say the word home?
Wherever you go, you take yourself with you. I want to feel a sense of safety and protection, I want to wear it as second skin. I would like to make a dress that will protect me and give me a feeling of home.
On the table you can see a piece of fabric with an outline of a dress along with various tools for embroidery, sewing, drawing. You can write letters and words, draw anything you feel. Just be in it.
НАХОДЯСЬ МЕЖДУ
Инсталляция, 21 х 25 см, стекло.
Инсталляция создана в старой фототехнике амбротипии — процессе проявки со стеклянной подложкой, коллодиевой связкой и серебряным изображением.
Идея инсталляции — показать связь между местом, где я родилась на берегу Японского моря, и местом, где я живу сейчас — побережьем Адриатики. Я вижу много похожего между этими двумя точками, расположенными так далеко друг от друга. Я пытаюсь понять, каково это — находиться между этими двумя местами и какова моя идентичность.
Тема идентичности стала для меня важной после эмиграции. Потеряв контакт с определенной точкой на карте, я начала чувствовать себя все дальше и дальше от нее. Я внезапно оказалась в окружении другой культуры, людей и привычек, отличных от моих. Это позволило мне глубже изучать свою индивидуальность и задать себе главный вопрос: кто я? Я пытаюсь переосмыслить свою личность не с точки зрения психологии и характера, а с точки зрения окружающих меня вещей, мест и образов. Я ищу ощущение дома, находясь вдали от него.
ЧТО ДЛЯ ВАС ДОМ?
Перфоманс, текстиль.
Что вы чувствуете, когда произносите слово «дом»?
Куда бы вы ни пошли, вы берете с собой себя. Мне важно иметь ощущение безопасности и защищенности, будто у меня есть вторая кожа. Для этого я хотела бы сшить платье, которое защитит меня и подарит ощущение дома.
На столе можно увидеть кусок ткани с выкройкой платья вместе с различными инструментами для вышивания, шитья, рисования. Вы можете писать буквы и слова, рисовать все, что чувствуете. Просто побудьте в этом.
IZMEĐU
instalacija, 21 x 25cm, staklo
Instalacija je nastala u arhaičnoj fotografskoj tehnici ambrotipija, direktni proces snimanja sa staklenom podlogom, kolodijskim vezivom i srebrnom slikom.
Ideja instalacije je da prikaže vezu između mjesta u kojem sam rođena na obali Japanskog mora i mjesta u kojem sada živim – obale Jadrana. Vidim mnogo sličnih stvari između ove dvije tačke koje se nalaze tako daleko jedna od druge. Pokušavam shvatiti kakav je osjećaj biti između ova dva mjesta i koji je moj identitet.
Tema identiteta postala je važna za mene nakon emigracije. Izgubivši kontakt sa određenom tačkom na karti, počela sam se osjećati sve dalje i dalje od nje. Odjednom sam bila okružena drugačijom kulturom, ljudima i navikama za razliku od mojih. To mi je omogućilo da dublje shvatim svoju individualnost i postavim sebi glavno pitanje: ko sam ja? Počela sam da promišljam svoj identitet ne sa psihološke tačke gledišta, već iz stvari, mjesta i slika koje me okružuju. Tražim osjećaj doma kad sam daleko od svog.
ŠTA JE ZA TEBE DOM?
performanse, tekstil
Šta osećate kada izgovorite riječ dom?
Gdje god da krenete, nosite sebe sa sobom. Želim da osjećam sigurnost i zaštitu, želim da je nosim kao drugu kožu. Željela bih da napravim haljinu koja će me zaštititi i pružiti mi osjećaj doma.
Na stolu možete vidjeti komad tkanine sa obrisom haljine zajedno sa raznim alatima za vez, šivenje, crtanje. Možete pisati slova i riječi, crtati sve što osjećate. Možete samo da budete u tome.
Maja Vujačić, PODGORICA
Persefonino izbavljenje bavi se pitanjem samoosloboðenja i preispitivanja opresivnih sistema. Kroz eko-feminističku akciju sadnje sažvakanih sjemenki nara, na simboličan način se preusmjeravaju odnosi moći koji su nas držali u prostorima pasivnog prihvatanja nametnutih programa. Rad ispituje domene otpora iz pozicije mira i ekologije, stavljajući akcenat na mikro akcije koje sa upornošću i istrajnošću mogu doprinjeti promjeni paradigme na ličnom i društvenom planu. Rad je koncipiran kao Recept u kom se nalaze uputstva za realizaciju i zamišljen je da se (kao i svi recepti) dijeli sa svojim okruženjem, u cilju ṣ̌irenja mreže osnaẓ̌ivanja i podrške unutar zajedničkog ekosistema.
Marija Androić, ZAGREB
Teologija tijela
’’Pozovite Boga u svoju spavaću sobu’’
Javno čitanje dramskog teksta
Dramski tekst (u nastajanju):
Ovaj dramski tekst duboko istražuje rimokatoličko značenje ljudske seksualnosti i tijela. Kroz tu perspektivu, tekst suptilno razotkriva nepomirljivost vjerskih dogmi s prirodnim ljudskim ponašanjima i osjećajima. U srži ovog djela leži istraživanje važnosti tjelesne ljubavi i intime, postavljajući pitanje: tko sve sebi daje za pravo vršiti pritisak na ono što se događa unutar naših četiri zida? Tekst je pisan za vrijeme ŠkArtove umjetničke rezidencije, koja je autorici omogućila da se posveti dubljem promišljanju i istraživanju ove osjetljive teme. Iako tekst još uvijek nije dovršen, već sada izaziva čitatelje da preispitaju svoje stavove o tijelu, seksualnosti i slobodi unutar vjerskog konteksta. Na taj način, djelo ne samo da kritizira rigidne dogme, već i poziva na dijalog o autentičnosti i autonomiji ljudske intime.
ulomak početka:
F:
Zatvorila je vrata spavaće sobe i rekla mi da se skinem.
Stajao sam u boksericama i osjećao se golo.
Primijetila je da se ne mičem pa mi se polako približila.
“Smijem?” upitala je i jedan po jedan prst ruke sakrila u rub mojih gaća.
Ostali smo tako, zamrznuti, sve dok ona nije odlučila povući prste i umjesto moje zdjelice dotakla svoju ključnu kost.
Upitno je potegnula tanku naramenicu svoje spavaćice
i dopustila joj da sklizne niz rame.
Stajala je tako neko vrijeme
Meni se činila vječnost.
Probao sam nešto reći…
… a-ali nisam uspio.
onda je prasnula u smijeh
koji je trajao
“Ovu spavaćicu mi je mama kupila”, rekla je.
V:
“Simpatična je”, rekao je.
F:
Još smo se neko vrijeme gledali prije nego…
V:
Sam rekla:
F:
“Ajmo se odjenuti, hladno je.”
I poslušao sam ju.
Glava kuće.
Nika Gojanović, ŠIBENIK
PJESNIČKA ANTIAPOTEKA/ Instalacija, poezija
Rad se bavi problematikom uporabe supstanci poput nepropisanih lijekova, cigareta, rekreativnih droga, kao odgovor ljudi u dvadesetima na sve s čime se susreću u suvremenom društvu. Odražava ideju da je zanemareni lijek za izoliranost i nošenje s teretom svojih i tuđih očekivanja: riječ – podrške, razumijevanja, odražavanja iste pogubljenosti. Sukladno tome, poezija u sklopu rada naglašava svijetlo kao nuspojavu svakog prolaska kroz tamu. Projekt također otvara pitanja poput znamo li uopće što konzumiramo, tko profitira od naših samodijagnoza i korištenja lijekova te dijeljenja istih jedni s drugima. Koliko je to ukupan odraz manjka zajednice, podrške i razgovora?
Upute za korištenje: svaka tableta koja je dio projekta je namijenjena da je posjetioci uzmu za sebe ili odnesu nekome, kako bi se direktno razbila uobičajena praksa razmijene lijekova s razmjenom riječi.
This piece discusses the misuse of unreceipted medication, cigarettes and recreational drugs as a way in which people in their 20ies deal with personal issues in contemporary society. Its essence is that the often-forgotten medication for isolation and being burdened by one own and other peoples’ expectations is a word – of support, understanding, expressing the same feeling of feeling lost. That’s why the poetry of this project emphasizes the light to a product of every walk through darkness. This piece also opens up questions such as do we even know what we’re consummating, who’s profiting off of our self-diagnoses and medication usage, as well as sharing them with each other. To which extent is all of this a reflection of a lack of communal feeling, support and conversation? Instructions of use: every pill incorporated in the installation is meant to be taken by the exhibition attendees either for themselves or to be gifted to someone they know. By doing so, the piece aims to directly break the practice of using and exchanging pills with the exchange of words.
Isak Tasić, PANČEVO
’’SRŽ’’
Hana Rastoder, PODGORICA
’’JEBEM TI REVOLUCIJU’’
Krsto Giljen, NIKŠIĆ
’’DŽIMI DO YOU LOVE ME’’
Andjela Tončev i Milica Radojčić, BEOGRAD
’’SPEKTAR’’
Adrijana Gvozdenović
Adrijana Gvozdenović je umjetnica čija se praksa razvija u poljima vizuelne umjetnosti, performansa i umjetničkog istraživanja. Ispituje elastičnosti izložbene prakse, ukazujući na navike, protokole, uloge, administrativna i finansijska pitanja u dominatnim modelima proizodnje umjetnosti, što materijalizuje kroz pisanje, govorne performanse i uređivanje samoizdatih publikacija.
Od 2017. do 2020. godine je bila saradnica u istaživačkom centru a.pass (napredne studije performansa i scenografije u Briselu) i na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antverpenu, sa projektom “Arhiviranje umjetničkih anksioznosti”.
Nadovezujući se na to iskustvo, kroz bliske saradnje, razvija hibridne formate koji obraćaju pažnju na afektivne i emocionalne dimenzije proizvodnje znanja: “7 anxieties and the world” performans čitanja u karte, “Nail art affects theory,” performans/study group/manikir,“Contingent Weirdness – turn your research into horror,” radionica/instalacija/performans i “Between anxiety and hope,” izdavaštvo/domaća radinost.
Njeni radovi su predstavljeni u nGbk (Berlin), kaaistudios (Brisel), tranzit (Bratislava), Whitechapel Gallery (London), Galerija ŠKUC (Ljubljana), SCHUNCK (Heerlen), Glasmoog (Köln), GMK (Zagreb), CIAP (Hasselt), MuHKA (Antwerp), Kunstmuseum Liechtenstein (Vaduz), i na 54. oktobarskom salonu (Beograd).
Njeni tekstovi su objavljeni, između ostalih, u publikacijama: “In these circumstances: On collaboration, perfomativity, self-organisation and transdisciplinarity in research-based practices,” Philippine Hoegen & Lilia Mestre (eds.), Onomatopee 181. 2022., “Autoproblema,” Goda Palekaitė (ed.), artnews.lt. 2023., “The Artist Job Description,” Vijai Patchineelam (ed.), Track Report (Royal Academy of Fine Arts Antwerp), OAZA BOOKS and a.pass. 2022., “Archivoltage,” Thomas Crombez & Nico Dockx (eds.), Track Report, Antwerp. 2021.,“Strange Attractors,” Nomaduma Rosa Masilela (ed.), KUNST-WERKE BERLIN e. V. 2018. X Berlin Biennale.
Bojana Popadić
Bojana je završila master program angažovane umjetnosti (MA in Art&Politics) na Goldsmitsu u Londonu otkada i počinje da se bavi japanskim buto plesom. Po povratku osniva nevladino udruženje ŠkArt. Njeni performansi rezultat su istraživanja i analize unutrašnjih previranja, nelagode, nemira, frustracija koje prouzrokuje socio politički okvir savremenom ljudskom biću. Njeni posljednji radovi fokusirani su na feminističke perspektive i borbu za ženska prava. Bojana trenutno sprovodi projekte koji imaju za cilj jačanje ranjivih grupacija a posebno djece, mladih žena i adolescentkinja, kao i zajednice transrodnih, rodno varijantnih i nebinarnih osoba, sa kojima sprovodi kreativno plesne vježbe insipirane buto plesom, i edukativne radionice za edukaciju u oblasti umjetnosti i angažovane umjetnosti a samim tim i jačanjem svoje pozicije u društvu. Inicijatorka je više važnih projekata u oblasti savremene i angažovane umjetnosti. Značajne izložbe: The Chtonic Machine, instalacija, kolektiv od 7 umjetnika (London, jun 2016); Searching for the Self, buto performans (Goldsmiths, University of London, jun 2016; Chalton Gallery, London, jul 2016); U potrazi za sobom; Majka, buto performansi (Memorijal civilnim žrtvama ratova u Jugoslaviji 1991-2001, režija Slobodan Milatović, Podgorica, 2017); Dorsen, buto performans (Korifej Kolašin, Španjola Herceg Novi, avgust 2017); Monte Negro, buto performans (ULUCG u organizaciji MAUK; Centar za kulturu Nikola Djurkovic Kotor, otvaranje izložbe “Atomic bomb- Hiroshima and Nagasaki” japanski memorijalni centar u Hirošimi (novembar 2017); Elementali, multimedijalna izložba 3 umjetnika (Klub Arhitekata- Kolektor novembar 2019; otvaranje FIAT-a septembar 2020); EVAGINACIJA u produkciji NVU ŠkArt, izložba i buto performans, Centar savremene umjetnosti Crne Gore (septembar 2022), Support to, kolektivna izložba Feministas Futuristicas, Buna fest, Varna, Bugarska (jun, 2024).
Biljana Vušović
Biljana Vušović rođena je u Nikšiću 1988. godine. Osnovne, specijalističke i magistarske studije iz oblasti audiovizuelne produkcije završila je na Fakultetu vizuelnih umjetnosti, Univerziteta „Mediteran“ u Podgorici, gdje je i zaposlena kao docent iz oblasti „Produkcija u kulturi i medijima.“ Angažovana je na predmetima Multimedijalni studio I i II i Produkcija umjetničkih projekata, dok je na Fakultetu za strane jezike, na istom Univerzitetu angažovana na predmetima Kultura poslovnog komuniciranja i Mediji i komunikacije. U saradnji sa nacionalnim i internacionalnim organizacijama aktivno učestvuje u edukaciji mladih. Članica je Upravnog odbora Udruženja filmskih reditelja i producenata Crne Gore od 2021. godine i redovna članica Centra mladih naučnika i umjetnika (CANU) od 2023. godine.
U produkcijskoj kući Bibi Film, čiji je i osnivač, angažovana je na poziciji producenta od 2020. godine.
Dušan Vuleković
Dušan Vuleković, MA – dramski i audiovizuelni umjetnik iz Kotora, docent na Fakultetu dramskih umjetnosti na Cetinju gdje predaje predmete iz oblasti Filmske i televizijske montaže i Postprodukcije. Diplomirao je na katedri Televizijske režije na Akademiji umetnosti u Beogradu 2005. godine, a master odbranio u oblasti Montaže u Audiovizuelim medijima na Dramskom departmanu Akademije umetnosti Novi Sad 2017. Pored formalnog obrazovanja, dodatno se usavršavao u oblasti postprodukcije i kompjuterske animacije. U periodu od 2005. do danas profesionalno je angažovan na preko stotinu audiovizuelnih projekata u svojstvu reditelja, direktora fotografije kao i u segmentu postrprodukcije u montaži, kolor korekciji i završnoj obradi kinematografskih djela. Učestvovao na brojnim javnim raspravama, forumima i panelima vezanim za odnos između filmske umjetnosti i različitih društveno političkih pitanja, problema i fenomena.